3.11. Hova viheti a fogyasztó a terméket, ha a vásárlást követően meghibásodott?
A 2021. január 1-jétől vásárolt, kötelező jótállás alá tartozó termékek esetében a jótállási igény érvényesítésének helye lehet a vállalkozás székhelye, telephelye, fióktelepe és a javítószolgálat is. A fogyasztó döntheti el, hogy melyikhez fordul kijavítás iránti igényével. A módosítás célja az volt, hogy elkerülhető legyen az a gyakorlat, hogy a jótállási igény intézését a vállalkozás a székhelyére teszi, így például egy békéscsabai fogyasztónak a budaörsi telephelyre kellene utazni a jótállási igények intézése érdekében.
4.2. Tájékoztató - vásárlástól való elállás esetén elállási minta
Címzett: Otthon-Barkács-Kreatív Photoline Kft. postai cím: 1143 Budapest, Gizella út 22A, e-mail cím: szerszam@inch.huAlulírott kijelentem, hogy gyakorlom elállási jogomat az alábbi termék/ek adásvételére irányuló szerződés tekintetében: …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………Szerződéskötés időpontja /átvétel időpontja: ………………………………………………………… A fogyasztó neve: ……………………………………………………………………………………………………A fogyasztó címe: …………………………………………………………………………………………………… A vételárat az alábbi bankszámlaszámra kérem visszautalni (ha online bankkártyával fizettél, hagyd üresen, akkor az eredeti fizetés szerint juttatjuk vissza a pénzt) : ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………A fogyasztó aláírása: (papíron tett nyilatkozat esetén) ………………………………………………………………………………… Kelt:
3.10. Szakvélemény szükséges-e, és kérése esetén mik a kötelező tartalmi elemei?
A szavatossági és jótállási igény érvényesítéséhez a szakvélemény kérése továbbra sem kötelező előírás például egyszerű megítélésű, vagy a vállalkozás által nem vitatott esetekben. Ha a vállalkozás azonban azt állítja, hogy a fogyasztó okozta a termék hibáját, tehát a hiba a nem rendeltetésszerű használat miatt keletkezett a terméken, akkora hiba okát a vállalkozásnak kell bizonyítani szavatosság alá eső termékek esetében, a vásárlástól számított hat hónapon belül, majd ezt követően másfél évig a fogyasztónak kell bizonyítani. A bizonyítás a szakvéleménnyel történik. A jótállás esetében a teljes idő alatt a vállalkozás bizonyít, tehát a szakvéleményt a vállalkozásnak kell kérni. A 2021. január 1-jétől amennyiben minőségi kifogás merül fel, és a fogyasztó és a vállalkozás közötti jogvita megoldása érdekében készül szakvélemény, akkor a jogszabály rögzíti annak a kötelező tartalmi elemeit, azért, hogy a rendeltetésszerű használat bizonyítása ténylegesen megtörténhessen.A szakvélemény kötelező tartalmi elemei: megrendelő neve és címe; üzlet neve és címe; vizsgálat tárgya; vizsgálati díj összege; vizsgálati díj fizetésére kötelezett; termék beérkezésének időpontja; vásárlás időpontja; minőségi kifogás bejelentésének időpontja; fogyasztó kifogása; vizsgálati módszerek; vizsgálat megállapításai indokolással ellátva; tájékoztatás; egyebek.